Per
exposar la meva opinió en vers el que per mi suposen les noves
tecnologies en la comunicació família – escola, m'agradaria
compartir la experiència que el curs passat, la meva companya
Natalia Vinent i jo, vam experimentar a l'escola on fèiem
pràctiques.
Durant
aquest període de pràctiques, vam desenvolupar un projecte de
millora que consistia en la posada en marxa del blog de l'escola, ja
que quan ens van comunicar on faríem les pràctiques, tot d'una vam
recorre a la red per cercar el blog de l'escola i obtenir informació
sobre el projecte de centre, la relació família escola, l'equip
directiu, ..., però, ens vam sorprendre molt quan vam descobrir que
no tenien, llavors, vam decidir que aquest seria un bon projecte de
millora per oferir al centre.
Quan
els hi vam proposar, vam obrir un petit debat per que tot l'equip de
l'escola esposes la seva opinió, acords i desacords en vers la
creació del blog, i entre tots els punts que van sortir, el que
definitivament va impulsar la posada en marxa del blog va ser un al
qual tots els membres estaven d'acord. “El
blog de l'escola afavorirà les relacions família – escola”.
Després
de debatre molt sobre les avantatges i inconvenients, vam arribar a
la conclusió de que, tot i tenint en compte la feina que suposaria
tot aquest proces, l'escola no es podia quedar endarrerida en un
aspecte tant important com es la incorporació de les TIC's en la
vida diària del centre i per sobre de tot, desaprofitar
l'oportunitat que aquest mitjans de comunicació els oferien per fer
arribar a les famílies la vida dins l'escola.
Extret
del Projecte de millora: EL BLOG DE L'ESCOLA Natàlia Vinent i
Carolina García, dins l'apartat de justificació i context.
Al
article “Les noves tecnologies de la comunicació i
l'educació en el mon global”
(ROTGER
J.M. i GARCÍA, C., 2004, 7-9. Guix núm. 304.),
parlen de la importància que l’escola s’adapti als canvis dels
sistemes culturals, polítics, econòmics i personals que esdevenen
al seu context; un d’aquests grans canvis es troba en la
incorporació de les noves tecnologies dins l’entorn familiar.
Nosaltres considerem necessari i important aprofitar aquests canvis i
la seva presència a les cases, per apropar encara més les famílies
i les escoles a través de les noves tecnologies; i dins aquestes,
els blogs representen una eina de fàcil ús i accés, que suposa un
pont entre les famílies i l’escola des del que es pot informar,
oferir recursos, mostrar el dia a dia de l’escola i en definitiva,
donar a conèixer la feina que des del centre educatiu es fa amb i
per els infants.
Per
altre banda, tot i que la presència de les noves tecnologies a
l'escola infantil no s'ha imposat tal com ho han fet als centres
d'educació de etapes superiors, creiem que és necessari que les
escoles d'infantil es beneficiïn de les avantatges que ofereixen les
noves tecnologies al món educatiu.
Per
altre banda, al ORDEN
ECI/3960/2007
pel
qual s'estableix el currículum d'E.I. trobem:
ANEXO
II: ORIENTACIONES METODOLÓGICAS
Y PARA LA EVALUACIÓN
La
Educación Infantil, una tarea compartida.
[...]
resulta especialmente necesario que el equipo docente busque la
manera más adecuada a cada contexto de dar a conocer y compartir
con las familias el modelo educativo. Para ello es esencial el
diálogo, la comunicación y el establecer cauces y formas de
participación de las familias en el centro y de relación entre
padres y educadores. En este sentido las tecnologías ofrecen
nuevas posibilidades para que las familias obtengan y aporten
información, por ejemplo, a través de las páginas Web de los
centros escolares. (2008.
222.
ORDEN ECI/3960/2007, de 19 de diciembre, por la que se establece el
currículo y se regula la ordenación de la educación infantil.
BOE
núm. 5. MINISTERIO
DE EDUCACIÓN Y CIENCIA)
Amb
aquesta orientació que ens arriba des de la normativa podem
comprendre perfectament les noves tecnologies com una valuosa eina
per afavorir les relacions família – escola, entenent aquestes no
només com una finestra des de la qual les famílies poden contemplar
que es fa a dintre, sinó més be com una porta oberta que les
convida a participar activament de la vida escolar.
Finalment,
m'agradaria concloure aquesta petita reflexió amb la importància
d'involucrar a tota la comunitat educativa en processos de canvi com
es el d'incorporar les noves tecnologies a les escoles. Tot i que
pugui semblar utòpic, en moments com els que actualment estem
vivint, les escoles, més que mai necessiten el recolzament de tota
la societat per oferir una veritable educació de qualitat.
Com
ja vaig expressar anteriorment (Sociedad de la información), sense l'ajuda d'un
agent extern (cursos de formació, personal de suport, ...) moltes
escoles es senten perdudes, desmotivades i rabassades davant aquests
tipus de “feines afegides” sobre les que no tenen uns
coneixements consolidats i que els resta molt de temps per totes les
obligacions que han de cobrir. En aquests moments de crisi, on els
recursos son menys que mínims, per molts docents, treure el temps
per desenvolupar aquesta tasca suposa un gran esforç. Si tota la
comunitat s'hi involucres, aquests tipus de projectes resultarien
molt més enriquidors.
No hay comentarios:
Publicar un comentario